Claudia Aranovich
artista visual / visual artist
Bio
Artista argentina nacida en Buenos Aires el 22/11/1956, especializada en escultura e instalaciones.
Exhibe sus obras desde 1981. Los opuestos natural/artificial o naturaleza/cultura y la memoria humana inscripta en los materiales son sus temas centrales. Realizó diversas obras en el paisaje o site specific, entre ellos instalaciones flotantes e instalaciones con tecnologías aplicadas.
Born and living in Argentina. Artist of the three-dimensional field, her sculptures and installations range from the technological to the nature art. The opposites between the natural and the artificial, nature, human memory, are her central themes.
She is interested in the multiple relationships between the natural and the artificial, the memory of the species, the memory inscribed in the materials.
During residencies and international biennials, she has realized site-specific works and landscape interventions. She has installed sculptures and monuments in public spaces in Argentina and the United States, and obtained grants such as the Pollock-Krasner. C. A. received the Grand Prize of Sculpture of Argentina and the 1st. Prize of Sculpture of the city of Buenos Aires.
Invited to Biennials:
IV and VI Havanna Biennial, Cuba, 1991 and 1997; 1st Biennial End of the World Ushuaia Arg. 2007; 1st Biennial of the South in Panama 2013; Chaco Sculpture Biennial 2012; Buenos Aires Biennial 2000; Incheon Biennial, Korea, 2009.
Libro 2014
click en la imagen para pantalla completa / click on image for full screen
Book 2014
Obtuvo premios:
Gran Premio de Escultura del Salón Nacional de Argentina.
1er. Premio Salón Municipal M. Belgrano, Museo Sívori.
1er. Premio Salón Nacional de Escultura, Palais de Glace.
2do. y 3er. Premio Salón M. Belgrano de Buenos Aires. 1er. Premio del Concurso para el Monumento a la Humanidad en Resistencia, Chaco, Argentina. 3er. Premio y Premio Senado Salón Nacional de Santa Fé, Argentina. 1er. Premio Salón La Mujer, Museo Prov. de Bellas Artes, La Plata. 2do. Premio Bienal de Escultura Metálica de Vte. López, Pcia. Bs. As. 1er. Premio Simposio Paseo de la Infanta, Buenos Aires. Premios Experiencias y Artista Joven, Asociación Argentina Críticos de Arte.
Obtuvo las becas:
The Pollock-Krasner Foundation of New York, Estados Unidos, 1994. Fundación Antorchas de Argentina para perfeccionamiento en arte público en Inglaterra y Estados Unidos, 1999 y 2001. Secretaria de Cultura de la Nación, 2004, y subsidios para creación Fondo Nacional de las Artes de Argentina en1995 y 2007.
Fue invitada a Bienales:
1ra. Bienal Fin del Mundo 2007, en Ushuaia, Argentina; 1ra. Bienal del Sur en Panamá 2013; Bienal de Esculturas del Chaco 2012, Bienal de Buenos Aires de 2000; Bienal de Incheon, Corea, 2009, IV y VI Bienales de La Habana, Cuba, en 1991 y 1997.
Obras en colecciones públicas y parques de escultura en Argentina y otros países:
Yatoo, South Korea; Cheng Long Environmental Art Project, Taiwan; Grounds for Sculpture, Hamilton, New Jersey y Djerassi Foundation Sculpture Park, Woodside, California, USA.
Essex University Collection of Latino American Art, Inglaterra. Bienal de Resistencia, Chaco, Arg. Amia, Buenos Aires, Arg..; Parque 9 de Julio, Resistencia, Chaco, Arg. Museo Provincial de Bellas Artes de La Plata y Parque de Esculturas de Bahía Blanca, Prov. de Buenos Aires, Palais de Glace y Museo Sívori en la ciudad de Buenos Aires, Complejo Pueblo Nativo, Córdoba, Arg.
Se formó durante varios años en talleres de artistas como Ana Eckell, Jorge Gamarra, Leo Vinci, los talleres de creatividad de Emilio Renart, y en la carrera de Arquitectura de la UBA , Universidad de Buenos Aires (1975/81). Talleres de fotografía, de tecnología, de materiales.
Fue “artista en residencia” en:
Cité Internationale des Arts, Paris, France, 2019. Cheng Long International Environmental Art Project de Taiwan 2016; Gnab-Yatoo Nature and Art Association, Corea, 2015; Fundación Valparaíso, España, 2004 y 2010; Sculpture Space, Utica, New York, y Djerassi Foundation de California, en 2001, Estados Unidos. En 1999 en Villa Montalvo, California, Estados Unidos; y en la universidad de arte Kent Institute of Art & Design, Canterbury, Inglaterra durante seis meses.
Residencias internacionales durante las cuales realizó esculturas e intervenciones en el paisaje.
Participó en ciclos como Esculturas en el Jardín del Museo Larreta desde sus inicios;
y en salones, premios, concursos nacionales e internacionales, ferias de arte; y en numerosas exhibiciones grupales en galerías, centros culturales, museos, de Argentina, U.S.A, Alemania, Ecuador, España, U.K., Uruguay, etc.
Dictó cursos en instituciones argentinas; dio seminarios y conferencias en distintos países. Fue jurado de concursos y salones.
Creadora y curadora del proyecto Terreno de Arte Experimental, seis muestras de intervenciones en el paisaje con artistas de distintas generaciones en el Jardín del Museo Yrurtia y en el parque de la Dirección Gral. de Museos de la Ciudad de Buenos Aires. Publicó el libro Claudia Aranovich y el Terreno de Arte Experimental.
Sus obras figuran en libros y revistas especializadas (revista norteamericana Sculpture, tapa y reviews; Lápiz, Art Nexus, libros de distintos autores, periódicos, etc)
El libro que muestra su producción 1984/2014, Aranovich, con textos de Elena Oliveras y Nelly Perazzo, publicado a través de Mecenazgo de la Ciudad de Bs. As. se presentó en la Academia Nacional de Bellas Artes en 2014.
Exhibiciones individuales:
2022 Open Studio en Citè Internationale des Arts, Paris, Francia. Centro Municipal de Arte, Avellaneda, Bs. As.
2019 Citè Internationale des Arts, Paris, France.
2018 Museo Mumbat Tandil. Museo B. A. de Corrientes. Museo Castagnino Mar del Plata.
2014 Museo E. Sivori de Buenos Aires, retrospectiva.
2009, 2000, 1994 y 1988: Centro Cultural Recoleta, Buenos Aires.
2000 Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires, Argentina.
2004: Museo Metropolitano.
2001 Museo Provincial de Tandil, Arg.
2005 Universidad Nacional de Lanús.
2010 Centro Cultural Conte Grand de San Juan.
2007 Museo Provincial de Bellas Artes de Santa Rosa, La Pampa.
1999: Open Studio Villa Montalvo, California, USA.
1999: Kent Institute of Art & Design, Canterbury, Inglaterra.
1997: Centro Cultural Borges. Buenos Aires. 1996: Galería Art Forum, Quito, Ecuador.
1994 y 1985: Fundación Banco Patricios. Galeria Gachi Prieto, Contexto Arte, Empatía, Buenos Aires
En 2013 y 2023 presentó las grandes video instalaciones interdisciplinarias Marea Alta y Marea Alta + Zona Hadal en 2013 y 2023, junto con los artistas Margarita Bali y Gabriel Gendin. En 2023 en la Fundaciòn Cazadores de Buenos Aires, y en 2013 en el espacio multipropòsito del CGSM dentro del ciclo Noviembre Electrònico.
Participó en ciclos como Esculturas en el Jardín del Museo Larreta desde sus inicios;
y en salones, premios en distintos Museos y Centros Culturales, concursos nacionales e internacionales, ferias de arte; y en numerosas exhibiciones grupales en galerías, centros culturales, museos, de Argentina, U.S.A, Alemania, Ecuador, España, U.K., Uruguay, etc.
Creadora y curadora del proyecto Terreno de Arte Experimental, seis muestras de intervenciones en el paisaje con artistas de distintas generaciones en el Jardín del Museo Yrurtia y en el parque de la Dirección Gral. de Museos de la Ciudad de Buenos Aires. Publicó Claudia Aranovich y el Terreno de Arte Experimental auspiciado por Fondo Metropolitano.
En 2023 gestó el Encuentro Internacional de Artistas de la Naturaleza Gnap, con artistas de varios países junto con los cuales desarrolló trabajos site specific temporarios.
Sus obras figuran en libros y revistas especializadas (revista norteamericana Sculpture, tapa y reviews; Lápiz, Art Nexus, libros de distintos autores, periódicos, etc)
El libro que muestra su producción 1984/2014, Aranovich, con textos de Elena Oliveras y Nelly Perazzo, publicado a través de Mecenazgo de la Ciudad de Bs. As. se presentó en la Academia Nacional de Bellas Artes en 2014.
Obtained grants:
The Pollock Krasner Foundation of New York 1993; Antorchas Foundation, public art research in England and the United States 1999 and 2001; Secretary of Culture of the Nation 2004; and National Fund for the Arts of Argentina 2005, among others.
Main Solo exhibitions:
National Museum of Fine Arts of Argentina in 2000
E. Sívori Museum in Buenos Aires, retrospective 2014.
Mumbat Museum, Tandil, Buenos Aires province, Argentina. 2018.
Municipal Art Center, Avellaneda, Bs. As. province, 2022.
Centro Cultural Recoleta 2009, 2000, 1994, 1988 among other museums, galleries, cultural centers, from Argentina and several countries.
Other solo exhibitions:
2018 Corrientes province Museum.
2018 Municipal Museum Castagnino, Mar del Plata, Argentina.
2010 Conte Grand Cultural Center of San Juan.
2007 Provincial Museum of Fine Arts of Santa Rosa, La Pampa
2004: Metropolitan Museum. 2001 Provincial Museum of Tandil, Arg. 2005 National University of Lanús.
1999: Open Studio Villa Montalvo, California, USA.
1999: Kent Institute of Art & Design, Canterbury, England.
1997: Borges Cultural Center. Buenos Aires.
1996: Art Forum Gallery, Quito, Ecuador.
1994 and 1995: Banco Patricios Foundation.
Exhibitions in art galleries such as:
Galeria Gachi Prieto, Oda, Contexto Arte, Empatìa, Buenos Aires.
She created large immersive interdisciplinary installations: Marea Alta (2013) and Marea Alta/Zona Hadal (2023); sculptures with video mapping and music together with the biologist and video artist Margarita Bali and the musician Gabriel Gendin, at the San Martin Cultural Center of Buenos Aires and at Fundaciòn Cazadores, Buenos Aires.
Public collections and sculpture parks in Argentina and other countries:
9 de Julio Park, Resistencia, Chaco (Monument to the Victims of the Holocaust) 1994 Grounds for Sculpture, Hamilton, New Jersey (sculpture). 2001.
Bahía Blanca Sculpture Park, Province of Buenos Aires, Arg. Monument. 1993
Cheng Long Environmental Art Project, Taiwan (site specific installation) 2016
Djerassi Sculpture Park, Woodside, California, USA (site specific). 2001
Essex University Collection of Latin American Art, England. 1999
Yatoo, South Korea. Geumgang River, 2015
Biennial of Resistencia, Chaco, Arg. Amia, Buenos Aires, Arg.(sculpture) 2012
Provincial Museum of Fine Arts of La Plata.
Palais de Glace and Sívori Museum in the City of Buenos Aires. Pueblo Nativo Complex, Córdoba, Argentina. Portal de Luz, Uruguay.
Education:
Architecture at Buenos Aires University, 20 subjects passed, similar to a B. A. 1975/81. Fellowship in public art at Kiad, Canterbury, UK. 1999
Sculpture workshop with sculptors Leo Vinci and Jorge Gamarra. 1978/82. 1981/3 Creativity workshop with recognized artist Emilio Renart. 1980/82
Workshop with the artist Ana Eckell, artistic practices. 1975/7
Workshops of Photography, Gravure, Technology Art, Resins, Glass, among others.
Artist in Residence programs:
France, Gnap France 2022, Nature Art residency, Val d'Indre, 2022.
France, Paris, Cité Internationale des Arts, 2022 and 2019.
Uruguay, Portal de Luz, interventions in the nature, Feb. 2020.
Taiwan, Cheng Long International Art and Environmental Art Project, 2016.
Korea, Yatoo. Gongju. Association of Artists in Nature, international residency 2015.
Spain 2004 and 2010. Valparaiso Foundation, Mojacar, Almeria.
United States: Villa Montalvo in1999; 2001 Sculpture Space; Djerassi Foundation.
United Kingdom, Kent Institute of Art & Design, Canterbury, five months,1999.
During these residencies, she created large size sculptures, site specific works and nature art works.
Awards:
Grand Prize in Sculpture 2016 National Salon of Argentina; Konex Diploma Award to the most important sculptors from 2012 to 2022; 1st Prize Municipal Salon M. Belgrano 2012; 1st Prize of the Monument to Humanity Competition in Resistencia, Chaco, Arg. 1992; 1st Prize National Salon; Artist of the Year Argentine Association of Art Critics; 2nd. Prize Biennial of Vicente Lopez, 3rd. Prize Santa Fe National Contest; 2nd. And 3rd Prizes of the City of Buenos Aires Arts Contest; among others.
She participated in salons, awards, national and international competitions; and more than 220 group exhibitions in Argentina, U.S.A, U.K. Germany, Ecuador, Uruguay, Spain, Portugal, Switzerland.
M. Belgrano Salon of Fine Arts, National Salon, Sculptures in the Garden of the Larreta Museum several editions, Invited to the Trabucco Prize of the National Academy of Fine Arts, Constantini Prize, Shaw Prize, National Fund for the Arts Awards.
Participated in 9 editions of Sculptures in the Garden, curated by Nelly Perazzo, at the Larreta Museum in Buenos Aires.
Teaching activities:
External advisor to the Art and Landscape research group at the Instituto Universitario Patagónico de las Artes in General Roca, Río Negro. 2020/1
Seminars of Public Art in museums and art universities of different cities; Nature Art, in Bs. As. As. together with Korean artists of Yatoo association, in Roca Museum, Korean Contemporary art, at Eseade University, cultural management career. 2007/8.
Patagonian University Institute for the Arts (Instituto Universitario de Arte, Gral. Roca) public art seminars, professionalization in visual arts, sculpture. 2002/3/6/ 2016.
Cultural Center. Ecunhi Public Art Seminar, University of San Martin, 2015.
Workshops of new techniques for artists and designers. Different art universities and museums in Argentina. 1992 a 2014.
Created the Terreno de Arte Experimental, Experimental Art Yard, proposing artists of different specialties and generations to realize interventions in two natural garden spaces. She organized and curated six group exhibitions in the garden of the Yrurtia Museum and the park of the Dirección Gral. de Museos (Direction of the Buenos Aires City Museums)between 2002 and 2006.
C. A. generated and curated the international meeting of artists Gnap (Global Nomadic Art Project) Argentina, in April 2023, inviting nature artists from Korea, South Africa, France, Spain, Peru, Paraguay. They visited special wild spots of the Corrientes province and Pinamar, producing Nature Art and Land Art works. At the same time she gaved several lectures in Museums of Buenos Aires City and Corrientes city about the artists activities.
Her art works appear in books and specialized magazines such as the U.S. magazine Sculpture, cover and reviews; Lápiz from Spain; Art Nexus, Time UK.; books by different authors, newspapers, etc.
The book that displays her 1984/2014 production, “Aranovich”, with texts by art critics Elena Oliveras and Nelly Perazzo, published through the Patronage of the City of Buenos Aires program, was presented at the National Academy of Fine Arts in 2014 .